Motýlci - starší třída
Věková kategorie: zpravidla 5- 6 leté děti
V návaznosti na zkušenosti, které dítě získalo absolvováním docházky v mladším odděleních, směřují i nadále činnosti, které jsou s dětmi realizovány, k nabytí klíčových kompetencí a také očekávaných výstupů vymezených v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
U předškolních dětí se v rámci realizace činností, které mají za cíl dítě rozvíjet v oblasti: biologické, psychologické, interpersonální, sociálně – kulturní a enviromentální, myslí také na budoucnost dětí v rámci dalšího vzdělávání. Děti se připravují k nástup na základní školu, samozřejmě s ohledem na individuální potřeby každého dítěte.
V tomto oddělení se dbá na:
- procvičování grafomotoriky a příprava na psaní – uvolňování ruky, správné držení tužky, správný sed na židli – obtahování předkreslených tvarů, pracovní listy, předškoláci zkouší napsat své jméno
- rozvoj předmatematických představ – počítání 1 – 10 (na obrázku i v běžných denních situacích – počítáme potraviny, auta, hračky– porovnávání více x méně), rozlišování geometrických tvarů (kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník – hledáme v okolí), prostorová orientace (před, za, první, poslední…) rozvoj předčtenářských dovedností – převyprávět krátký příběh, pohádku. Pochopit čtený text, vést rozhovor o přečteném. Srovnávání situací, příběhů, vyvodit ponaučení a s tím související prostor pro dramatizaci.
- rozvoj řeči – správná výslovnost, souvislé vyjadřování – vyprávění o tom, co jsme dělali, děláme, budeme dělat, poslech pohádek a jejich převyprávění, opakování a poslech básniček, písniček, popis obrázku, rozklad slov na slabiky, určování první a poslední hlásky ve slově
- rozvoj zrakového vnímání – hledání rozdílů na obrázku i ve skutečnosti (schovávání předmětů, co se změnilo), skládání puzzle, skládání rozstříhaných obrázků (pohlednice, fotky)
- pohybový rozvoj – podle možností – přirozená cvičení, hry, tancování, běh, skákání, hry s míčem
- podpora tvořivých činnosti – kreslení, malování, stříhání a lepení (např. obrázky z letáků, časopisů, koláže, skládání z papíru)
Děti v posledním ročníku předškolního vzdělávání získávají vědomosti a zkušenosti, které tvoří prekoncepty k snazšímu přechodu na základní školu.